torsdag 26. mai 2011

Rulatorligaer og bingobander



Rulatormafia. Kilde: http://heidialexandraolsen.blogg.no

Det verste jeg vet er gamle damer som sniker i køen! De presser seg frem med gåstoler påmontert en haug av ekstrautstyr, og vesker fylt til randen med tjuvgods. Med vibrerende, hårete potethaker og forvokste, krokete nesegrev, entrer de køen og skriker med syltynne, skjærende stemmer: ”Unnskyld, kan jeg komme før deg, siden jeg er så dårlig til beins?” Hvis du er så forbanna dårlig til beins, burde du heller parkere krakken din mor, og kjøpe deg en rullestol med motor! Eller en slik liten bil, slike biler som for eksempel Stavern er full av året rundt. Som en samling løpske fjernstyrte kjøretøyer, suser de rundt på kryss og tvers, uten å ta hensyn til verken bilister, syklister eller gående! Zombier på hjul - livsfarlig! 

Det finnes også en annen type, og de er hakket farligere; nemlig de som tar plassen din på bussen! Nå er det ikke så ofte jeg tar buss, men jeg husker dem godt. Og siden jeg er i ferd med å tre inn i en tilværelse som student på heltid for tre år fremover, kan det være greit med en liten oppfriskning, ikke minst med tanke på min egen sikkerhet. 

De gamle skrukketrolla, nylig ombordsteget fra siste buss-stopp, kikker på deg som om du skulle vært en voldtektsmann. Sorry, gamlemor - jeg var her først, så bug off! Har du bein som faktisk er sterke nok til å klatre inn i bussen, er du faenma sprek nok til å stå den lille turen! Og det er akkurat dette som gjør dem hakket farligere enn gåstolene og zombiene på hjul; at de kan gå selv! Da er det ikke vanskelig å tenke seg til at er man freidig nok - eller dristig nok, til å avslå en frekk forespørsel om å gi bort plassen sin, kan man regne med å bli slått med naglebelagte vesker eller sparket i skrittet med stålbelagte sko. Slike farer vil jeg ikke utsette meg selv for, derfor slår jeg alltid ned gamle damer så fort de kikker i min retning på bussen. De er jo så avgjort en fare for omgivelsene!

Jeg hadde ingen planer om å blogge i dag, siden samfunnsfagseksamen er nært forestående. Men da jeg beklaget meg overfor kollega Siv Helen om dette, fikk jeg enkelt og greit til svar: ”Men det skal da ikke gå utover oss!” 

Og hun har jo selvfølgelig helt rett. Skjønner ikke hva jeg tenkte på! Siv er en av mine mer trofaste lesere, og slike skal man behandle med respekt! Jeg kan jo ikke sitte med samfunnsfagboka mi og tenke på all den smerte og lengsel jeg påfører mine blogglesere - og det kun på grunn av en skarve eksamen! Resultatet vil jo da bli at jeg får så dårlig samvittighet at en eksamen ville blitt umulig å gjennomføre uansett. Derfor slår jeg nå to fluer i en smekk, og kombinerer notater med blogging. Jeg har nemlig forstått at det kan være lurt å henge teorien på noe man kan gjenkjenne seg i. Og det har jeg nå gjort, så denne eksamen anser jeg allerede som en ubetinget suksess! 

Dagens tema - som en del av kapittelet ”Individ og samfunn”, er sosialisering, normer, kjønnsroller og annen nødvendig galskap man egentlig vet fra før, men som man kanskje ikke har lært å sette ord på. Notatene er basert på spørsmål fra boka "Radar" - som jeg har lånt av Annicken. Den er full av hebraiske notater, men jeg forsøker å ikke være fordomsfull, og behandler Annicken som alle andre kolleger og medelever. Hun snakker flytende norsk og oppfører seg helt vanlig. 

Les og lær!



Sosialisering.

1.       Forklar begrepet sosialisering. Sosialisering er prosessen et individ gjennomgår for å tilegne seg ferdigheter, kunnskap, normer og verdier for at en selv og samfunnet skal fungere best mulig. Noen mennesker blir feilsosialisert. De blir asosiale, mangler sosiale antenner og slår ned gamle damer og sånt. 

2.       Hva er forskjellen mellom primærsosialisering og sekundærsosialisering? Primærsosialisering er den sosialiseringen man får i begynnelsen av livet, det vil si i hjemmet, gjennom foreldre og søsken. Da lærer man å spise, legge seg, tørke seg i rumpa, smøre matpakke og krangle om fjernkontrollen. Sekundærsosialiseringen foregår utenfor hjemmet, blant venner, på skolen, i korpset og på toget. Under sekundærsosialiseringen lærer man å spise matpakke, banne, røyke og drikke alkohol til man spyr. 

3.       Hva er formelle og uformelle normer? Normer er regler for hvordan man skal oppføre seg i samfunnet. Uformelle normer er uskrevne regler. For eksempel skal ikke gamle damer måtte stå på bussen. Slå dem heller ned, så de kan ligge på gulvet. Formelle normer er skrevne regler, som for eksempel at man ikke skal slå ned gamle damer som står på bussen. Når man har skjønt at man ikke skal slå ned gamle damer som står på bussen, er man ferdig normert. Da får man gjerne en premie og tittelen internalisert

4.       Hva er en sanksjon? Det hender at noen ikke blir ferdig internalisert, og fortsetter å slå ned gamle damer på bussen. Disse blir gjerne møtt med sanksjoner, det vil si bot, fengsel eller halshugging. 




5.       Hva er en rollekonflikt? Man har forskjellige roller i samfunnet, alt avhengig av hvor man er og hvem man er sammen med. Er man hjemme hos mamma, er man en gullgutt som tørker støv og vanner blomster, er man på skolen er man en bøs fyr som røyker rødmiks, tygger ecstasy og banker lærere. Er man ikke ferdig internalisert, blir man ofte en bølle som slår ned gamle damer som står på bussen. 

6    Hva er kjønnsroller? Kjønnsroller er eksempel på tildelte roller og kan forklares som ulike forventninger, avhengig av om du er jente eller gutt. Forskjellen på kjønnsroller er ikke så stor nå som før, nå er det for eksempel like vanlig med mannlige strippere som kvinnelige. Nå for tiden finnes det damer som kan snekre, og noen ekstreme tilfeller kan til og med kjøre trailer. I land som for eksempel Nederland, er det helst stygge menn med langt hår som driver med trailerkjøring.



Hey hey Ronald, het is gewoon mij.



7.      Hva mener vi med at normer blir internalisert? Men det har jeg da svart på før, for pokker! Jeg sa at når man er ferdig normert, og normene er en naturlig del av oss, er vi internaliserte. Men det er ikke alle som blir HELT internalisert. Slike havner gjerne i trøbbel, særlig med gamle damer som står på bussen. 

8.       Hva er sosial kontroll? Seriøøøøst?! Om jeg vet det? Seff! Seriøst assa, det er jo når for eksempel han derre skalla mattelæreren med hitlerbart og briller driver og sender meg på gangen hele tida! Liksom sanksjoner og sånt! Serr ass! Blir sååå provokasert av sånn derre sosial kontroll! Og hva er poenget med sosial kontroll når vi har sånne sanksjoner lissom? Serr ass!



Det skulle være alt for denne gang. Husk at i morgen er det fredag - det betyr en ny episode med kjempegamle Noah! 

Ha en herlig torsdag, og pass dere for de gamle! Det skyller en zombiebølge over landet, og politiet advarer nå mot rulatorligaer og bingobander som stadig finner nye veier for å øke spenningen i sin ellers så nitriste hverdag.


Afscheid!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar