lørdag 7. mai 2011

Ringnes: nytes ansvarlig, kjøpes før seks

Ringnes-familien.


Det er lørdag, sola skinner inn på verandaen, grillmaten er klar, LHK skal spille mot spanjoler - og jeg har såvidt begynt på friperioden! Under slike omstendigheter er det unødvendig å minne seg selv på at det er deilig å være norsk - i Norge! 

Og som seg hør og bør en slik dag, ville jeg gjøre noen investeringer for å leske ganen i ettermiddag. Jeg ble stående ved "ØLSALGET STENGER KLOKKA 1800 PÅ LØRDAGER, DIN SMÅKRIMINELLE, ALKOHOLISERTE FAEN" -skiltet og fundere over at man nå får kjøpt Ringnes på litersboks! Ikke vet jeg om dette er nytt av i år, men hva pokker er egentlig poenget?! Og som om ikke det var nok, har Ringnes fått en slogan på boksene sine som sier: R: Nytes ansvarlig - etterfulgt av en webadresse for mer info. Dette må sjekkes, tenkte jeg, og fant følgende:

Som markedsleder og ansvarlig produsent av alkoholholdige drikker, er det naturlig for Ringnes AS å vise vårt standpunkt i forhold til misbruk og overdreven bruk av alkohol. Det betyr ikke at vi mener nordmenn skal kutte ut øl, men vi ønsker å bidra til at flere konsumerer produktene våre i ansvarlige mengder og innenfor trygge rammer. 




Er det derfor dere nå har begynt med litersbokser?! Alle vet jo at har man først åpnet en boks, må den drikkes relativt fort, ellers ender man opp med å måtte tvinge i seg flere munnfuller med et tamt, pisslunka og bittert søl. Altså, en 0,33 l. boks er som regel tom før kvaliteten på pilsen er forringet i det hele tatt. Men skal man nyte en halvlitersboks i sola, tør jeg påstå at jeg i de fleste tilfeller svelger de siste munnfullene med tendenser til brekninger og grimaser. 

Så hvordan blir det da med litersboksen? Jo, her må man drikke enda fortere, ellers blir man sittende igjen med nærmere en halv liter brekningsmiddel! Altså, den må konsumeres på omtrent samme tid som halvliteren, noe som fort kan bli slitsomt både for hode og mage. Alternativt kan man jo dele med Skybert eller en kompis, men DELE en boks øl liksom?? Nei takk, da spanderer jeg heller en mindre boks på gjesten!

Og så har vi dette med en six-pack. Da jeg var yngre, gikk man gjerne og kjøpte en six-pack 0,33 l. Da halvliteren kom på markedet, forsvant disse småboksene opp i småhyllene, ved siden av Farris, Imsdal og Battery, mens halvliterne ble rullet inn pallevis og stablet opp som brune og grønne vegger midt på gulvet. Begrepet six-pack ble like herlig stående på folks handlelister, og det kan virke som om folk flest har akseptert at når de nå tar med seg seks pils, tar de med seg en liter mer enn det man gjorde tidligere. Nå er det bare å vente på den virkelig store six-packen, og om begrepet six-pack fortsatt vil bli like flittig brukt på handlelista når man snakker seks liter øl. Da snakker man tross alt tolv halvlitere, eller atten 0,33 l!

Nytes ansvarlig, kald og frisk, gjerne en liter om gangen. Kjøp mye, mer enn nok - og gjerne store, eller kjempestore bokser! Men husk: Fra klokka 18:00 lørdag er kjøp og salg av selv den minste alkoholdholdige skvett FORBUDT i butikkene! Straffbart! Men rekker du å komme deg forbi kassa innen 17:59, kan du ta med så mye du er istand til å bære - eller så mye du har plass til i bilen. Etter dette kan du fylle opp kjøleskap, kjeller, badekar, vaskebaljer og hva det måtte være. Du kan drikke deg så full du bare vil og så lenge du vil, og når du våkner i morra tidlig, kan du godt bare fortsette! Ingen av lovens menn eller damer vil bry seg. Det som betyr noe, er nemlig at du kjøper alt du skal drikke innen klokka seks i aften! Skal du ha vin eller brennevin, må du finne deg i å handle tidligere, men heller ikke her finnes noen begrensning hva kvantum angår.

Norge er et herlig land å bo i, men det er visse ting jeg virkelig sliter med å forstå!





Og ok, LHK slet, men to måls ledelse er to måls ledelse! Gratulerer, vi gleder oss til neste lørdag! 

Skål! 




3 kommentarer:

  1. Herlig liten tankesnutt!.Tenkte selv på denne literen som blinget mot meg i butikkhyllen da jeg skulle driste meg til å kjøpe en, ja, kanskje tilmed TO små øl her en ettermiddag. Lurte et øyeblikk på om det var en slik overdimensjonert papp-reklame for Ringnes, men det ville jo kanskje også blitt litt feil, den norske alkoholpolitikken tatt i betraktning?? Frihet under ansvar, kanskje? Haha, jeg ler av tankegangen til de som snekret sammen disse lovene.(A)

    SvarSlett
  2. Ja, det er virkelig vanskelig å finne noe fornuft i det! :)

    SvarSlett
  3. Hvor får jeg kjøpt 1 liters boks

    SvarSlett