tirsdag 10. mai 2011

Dagens rett: Innbakt spurv med sursøt saus




Siden jeg etter all sannsynlighet vil bli student fra høsten av, og vil få en dramatisk endring i økonomien fremover, forsøker jeg nå å tenke nytt når det gjelder mine lukseriøse matvaner. Det er ikke alle forunt å kunne spise Grandiosa, Maxboller, Big Mac og kebab hver dag, og jeg innser nå at denne luksusen kan jeg se langt etter de kommende tre år - hvis jeg holder ut så lenge...

Som en del av dette, har jeg begynt å komponere lavbudsjetts matoppskrifter som vil gjøre studenttilværelsen lettere - ihvertfall rent økonomisk. En god middag trenger ikke å koste allverden. Det viktigste er fantasi, kreativitet, en kniv, en kjele, en stekepanne - og gjerne en kjevle..

Første rett ut i denne serien, er Innbakt spurv med sursøt saus. Spurv er det mye av i landet vår, og har du forberedt deg godt, er de enkle både å fange og tilberede. Det er ikke veldig mye kjøtt i en spurv, så man må beregne fra åtte til ti stykker per porsjon, alt avhengig av hvor store de er, eller om det er mest hunner eller hanner i populasjonen i ditt boligområde. Spurven er mild i smak, og kan minne om en blanding av kylling og mus. (PS: Spennende museoppskrifter vil komme etterhvert!) Gammel spurv kan ha en noe bitter ettersmak, det er derfor viktig at man har et godt utvalg av krydder, urter, sukker, honning og oljer tilgjengelig for å fremheve - eller dempe, den klassiske spurvesmaken. Vi har jo alle forskjellig smak - noen liker bitter spurv, andre ikke, så her må man prøve seg litt frem.

På tallerkenen i dag: Spurv! Kilde: www.photosight.org


Innbakt spurv med sursøt saus


Du trenger: 

  • 18 - 20 nyfangede spurver (vanlig gråspurv, helst hanner, siden de ikke har ødelagt seg på verping)
  • 60 gr. hvetemel (malt furubark kan brukes)
  • 1 egg (alt. 2 egg fra bydue-reder. Finnes gjerne i samme område som spurver)
  •  1 ss solsikkeolje (her kan man alternativt varme opp en spurv eller to, og presse ut fett med en kjevle)
  • Salt og store mengder krydder

 Til sausen: ( Alt kan kjøpes på Europris. Ps: Kjøp for et år om gangen!)

  • 3 ss sukker  
  • 3 ss soyasaus (alt. olje/fett fra kjevlet spurv)
  • 2 ss eddik
  • 1 ss tomatpuré 
  • 1 dl hønsebuljong (alt. kraft fra kokt spurv)
  • 1 ss maisstivelse (maizena)
  • Hermetisk paprikastrimler
  • Hermetisk ananas i biter
  • Hermetisk chilli 




Slik gjør du:

Fyll en kjele med vann, nok til at det dekker det antallet spurver du skal servere. Tilsett salt, og la vannet koke opp. Trekk kjelen av platen før du går ut og fanger spurv. Det er flere måter å gjøre dette på, men det enkleste er å lokke dem inn i en vinterhage eller en stue med store vinduer. 

Selv har jeg - med stort hell, benyttet meg av vinterhagen min, som kjøttmeiser og spurv har brukt som oppholds- og spisested i vinter. Så fort jeg har fått inn ønsket mengde fugler, lukker jeg døren og begynner å vifte med armene. I sine desperate forsøk på komme seg ut, vil fuglene nå fly hardt og brutalt mot vinduene - på nytt og på nytt! Og så lenge jeg fortsetter å vifte med armene, fortsetter spurvene å fly mot vinduene. Slik holder jeg på til alle ligger strødd rundt på gulvet, noen besvimt, andre døde med knekt nakke. Herfra er resten enkelt: jeg samler sammen de små skrottene før de gjenlevende kommer til seg selv, og putter dem direkte oppi kjelen med kokvarmt vann. Her kan det oppstå litt flaksing og kvitring, men det går fort over. Sett kjelen tilbake på varmen, og kok spurvene under lokk til bena løsner.

Ta så spurvene ut av kjelen og legg dem til avkjøling. I mellomtiden, lag sursøt saus og melblanding til fritering. Gjør det slik: Lag sursøt saus. Tilsett de hermetiske varene - litt om gangen. Visp godt. Lag melblanding med egg, mel og salt. 

Når fuglene er nesten kalde, napper du ut fjærene fra halsen og bak til stjerten. Riv av vingene, men la stjerten være igjen, slik at den og nebbet kan brukes til å holde spurven når du skal spise den. Ikke kast fjær og dun, disse kan du spare på og lage puter av. Jeg har selv laget to gjesteputer av spurv, og så langt har jeg ikke fått noen klager.

Dynk spurvene godt i melblandingen og stek dem på middels sterk varme. Siden spurvene allerede er kokt, er det tilstrekkelig å steke dem til melblandingen får en gyllenbrun farge. Server med sursøt saus, og gjerne med ris og fuglefrø. Spurven spises hel. Både brystben, lever, magesekk, hjerte og tarmer kan spises, så her burde det kun bli nebb og stjert igjen på tallerkenen!


God appetitt!


 
 Lite klipp av spurver og kjøttmeiser som aner fred og ingen fare. 
Klippet havnet desverre i sidelengs visning, noe jeg ikke er i stand til å ordne! 
Du må derfor se snutten med ditt venstre kinn mot tastaturet!



5 kommentarer:

  1. Hmmm. Det er lemenår i år, så du får ta deg en tur opp på snaufjellet og hamstre litt!

    SvarSlett
  2. Meget fornøyelig lesning. Her går man tydeligvis grundig til verks. Ser ikke helt vekk fra at det der kan ta tid, things considered, men alligavel. Og ved ukens slutt kan jo studenten koke en god og nærende suppe på oppvaskkluten... :-)

    SvarSlett
  3. Det med kluten var genialt! Og bruker man kluten hele uken uten å skylle den, vil det helt klart være mulig å koke en helt grei studentsuppe på den.

    Tror egentlig ikke det tar så lang tid med spurven, i og med at det er meningen å spise den hel - med innvoller. Skal man derimot ut med innvollene, blir det nok å gå litt mer tid. Jeg tror likevel at det som kanskje er den største utfordringen, er å fange dem. Det er jo ikke alle som har en vinterhage full av spurver..

    SvarSlett