torsdag 5. mai 2011

Menn og kosmetikk.

Det er vel ikke noe å lure på: Gutter og menn som bruker kosmetikk, er da ikke ekte mannfolk! Jeg er av den klare oppfatning av at foundation, mascara og eye-liner er forbeholdt jenter, og at menn som bruker slike ting, hører hjemme i eller rett utenfor et eller annet skap. For de metrofile, glorete og urbane vestkantgutta påstår nemlig at de er heterofile, og mener visst at denne stilen er det damene faller for. Spør du meg, tror jeg disse gutta har større drag på homser enn på damer når de svinser rundt på byen med LV-vesker og rosa t-shirts. Jeg kjenner faktisk flere homofile som er langt mer mandige enn disse glattpolerte, solariumbrune utstillingsdokkene fra Oslos vestkant, så dette er et veldig forvirrende område for meg.

En ting er ihvertfall sikkert; jeg bruker IKKE  kosmetikk! Skjønt, nå er det visstnok flere "baderomsprodukter" som kommer inn under denne sjangeren, så helt sikker er jeg ikke. Bare for å rydde opp i uklarhetene, legger jeg nå ut en oversikt over hva jeg bruker i løpet av en gjennomsnittstur på badet, slik at metrofile, homofile eller parfymeridamer kan bruke sin ekspertise til å gi meg kommentarer og råd.

Her kommer en kjapp oppsummering av mitt sortiment.



Lano for liten og stor. Funker veldig bra her i huset, både for meg selv og sønnene mine. Et must!



Shampo og balsam fra Define, for de periodene jeg lar  håret gro. Har en slik periode nå, og selv om det kanskje er overflødig med balsam foreløpig, er den grei å ha for å få litt glans i dunet på toppen. Tror jeg... Vel - tre produkter så langt, og jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal komme utenom disse tre. 



Og når man først er i gang med kroppsvask, kan man vel likegodt kjøre på med en "Active face wash" fra Clarins (MEN!) - for å være sikker på å få ut rester av hudorm og løse hudpartikler. Det sies ihvertfall at det er lurt, og siden jeg gjerne dusjer til tanken er tom, kan man jo bruke tiden til noe fornuftig, istedet for å bare stå der og la vannet renne.



Og er det fortsatt vann igjen i tanken, tar jeg likegodt barberingen i samme slengen. Her går det selvfølgelig på Gillette fra ende til annen; "Fusion Hydra Gel" med Aloe vera og vitamin E, og Gillette Fusion høvel, med fem blader - for å "sikre en tett barbering"! De som kjenner meg skjønner at dette ikke utgjør den største utgiftsposten på badet mitt, jeg nøyer meg gjerne med et røsk en gang eller to i måneden. Men barbersaker må man ha!



Og etter en barbering, må man ha et eller annet i trynet. Nå er riktignok after shave litt - eller helt ut, men flasken står der, og skal jeg ut og lukte godt ser jeg ikke hvorfor jeg ikke kan bruke den. Men de som har greie på det...



...påstår at en fuktighetskrem er greia. Da tyr jeg til "Moisture Balm" fra Clarins. Praktisk etter barbering, siden jeg også kan bruke den i resten av trynet - inkludert "t-sonen". Og for meg som barberer skallen i ny og ne, er den kjempefin å bruke der også! Nok et "må ha" produkt!



Jeg har vel - ikke bare poser, men til tider triple bager under øynene. Så når dama i Taxfree'n da påstår at dette er et vidundermiddel, er det jo veldig fristende å prøve. Jeg vet jo ikke hvorvidt dette magiske serumet faktisk har funket, men jeg tør ikke å ta sjansen på å slutte å bruke det. For tenk om det faktisk har funket så langt, og at hvis jeg ikke hadde brukt det de siste årene ville jeg kanskje sett ut som en ti år gammel bulldog nå?! Da er det bedre å bare bruke det - tar ingen sjanser! Altså: må ha!



Deo må man jo ha! Jeg har lært at nå er det luktfri deo som er tingen, men siden jeg nå har investert i en hel duftserie, tillater jeg meg å bruke deo-stick med lukt. For tiden kjører jeg "L'Homme" fra Yves Saint Laurent, både som deo...



...Eau De Toilette, og after shave'en som jeg viste lenger oppe.



Og hvis du trodde at hårvoks ikke inngår i mitt badsortiment, tar du feil! Det gror nemlig på toppen her også, selv om det er litt dårlig dekning i visse områder. Men for all del; det er med hårvoks som med barbersaker - det er ikke dette jeg bruker mest penger på. Denne voksen fra XL er heller ikke av det dyreste merket, og siden jeg aldri kommer til å ha nevneverdig MYE hår, er dette helt klart en billig investering!



Så er man da endelig tørr, ja faktisk så tørr at det begynner så smått å flasse fra armene! Slik kan man ikke ha det! "Body Moisture Spray" fra Clarins fikser biffen! Denne funker omtrent som solfaktor på sprayflaske. Praktisk og kjapp å fordele hvor enn det måtte være, bortsett fra hendene da...



... for der må man jo bruke håndkrem, det må da alle forstå! "Moisture glove hand cream" fra Clinique får mine skrukkete arbeidshender til å føles glatte som barnehender. Denne bruker jeg med jevne mellomrom når jeg er på jobb, og særlig før jeg legger meg. Ingenting er som å våkne med silkemyke hender, som ikke verker når jeg beveger på fingrene!



Og sist, men ikke minst: Ingen bad uten såpe ved vasken! Har falt for flytende Dove jeg da, nesten som en blanding av såpe og fuktighetskrem. Kjøpes i enhver kolonial. Anbefales!



Vel, det var det hele. Jeg bruker altså kun det mest nødvendige, så ikke kom med tullete påstander om at jeg bruker kosmetikk! Jeg har for eksempel aldri brukt foundation - assa!



Og så kom Tonje og påpekte at jeg ikke hadde tatt med tannkrem og børste! Jeg skal selvfølgelig ikke ha på meg at ikke tannpussen inngår i morgenstellet, men jeg tenkte rett og slett ikke på dette som kosmetiske produkter. Men Tonje har nok rett, det skal inn i rekka!



En tube Aquafresh, med følgende, livsviktig vareinfo: Fluoride toothpaste, Extreme Clean with micro-active foam, Whitening, Pure breath (85% cleaner!), New taste, Healthy gums, Strong teeth, Fresh breath. Må da være bra saker dette!

Børsten: Colgate med sånne gummisaker som skal massere tannkjøttet. Da blir det så bra atte!

Men DA tror jeg vi er i mål hva kosmetiske produkter angår!



16 kommentarer:

  1. Jeg elsker kosmetikkbloggen din:) "...hudorm og løse hudpartikler..." Fantastisk!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Skal forsøke å tilegne meg mer kunnskap etterhvert! :) Mer om kosmetikk i innlegget "Sko og sminke og sånt"

    SvarSlett
  3. Åj! Yves Saint Laurent-deo,faktisk. Du fant ikke noe dyrere? Du burde kanskje skaffe deg et serum? Dessuten må du skaffe deg "ultra correction line repair",anti-wrinkle eyecream fra Chanel. Og nattkrem. Men jo,med all respekt;alt du har linet opp er under kategori "kosmetikk". Men du kan trygt bare bli inni skapet. Den dagen du kaller badet ditt for din "lille oase av hudprodukter",så bør du kanskje vurdere å ta turen utenfor! ;)

    SvarSlett
  4. Jeg trodde dobbeldusch og et samestål for barbering var alt jeg trengte.

    SvarSlett
  5. Nattkrem også?! Huh... Vel, en ting om gangen. Jeg synes egentlig jeg har mer enn nok jeg! Og når det gjelder pris; kun det beste er godt nok, og så jobber jeg jo på båt! ;)

    SvarSlett
  6. Du kan da ikke bruke dobbeldusch! Det er ikke mulig å kombinere shampo og kroppssåpe! Kjøp deg Lano for liten og stor, og en skikkelig shampo! Samestålet funker! :)

    SvarSlett
  7. Hehe, evt kan jeg koke min egen såpe av fettet på elgen jeg drepte med bare nevene... Nei er nok ikke så macho. Men etter at ei veninne påpekte at badet mitt så ut som jeg var metroseksuell... Vel da ble mye color line slapp parfyme gitt bort eller pakket vekk. Denne fella bør mange Color Linere passe seg for..

    SvarSlett
  8. Godt poeng! Jeg kan sikkert rydde vekk minst halvparten av det jeg har på badet uten at det vil ha noen innvirkning på morgenrutinene. :)

    SvarSlett
  9. du har fler baderoms artikler enn jeg har gitt!
    foruten en skvett sminke vel og merke.
    utover det har jeg igrunn : deo, shampo, såpe, scrub-krem og hudkrem. :-P

    SvarSlett
  10. jo, forresten.. har en parfyme.

    SvarSlett
  11. Slik er det for dem som har fått alt fra naturens side ;)

    SvarSlett
  12. Jeg hang meg i grunn mest opp i at tannbørste og tannkrem ikke er med i morgen ritualet, og ikke ser ut til å være en del av inventaret på badet???

    SvarSlett
  13. Pokker, det glemte jeg! Tannkrem og børste - er det også å regne som kosmetikk altså? I såfall skal du få bildet i løpet av kvelden Tonje!

    SvarSlett
  14. Ja jeg syns jo tannkrem og børste stiller likt med dusjsåpe/shampo/balsam/håndsåpe und so weiter und so weiter :)

    SvarSlett
  15. Enig med du - har fikset det nå! :)

    SvarSlett
  16. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett