fredag 22. april 2011

Langfredag: Korsfesting, syndsforlatelse og vridde sokker.

Vi har kommet til langfredag, dagen da Jeezez vandret til Golgata med en tornekrans rundt hodet og et kjempetungt kors hengende over skulderen. Han måtte bære det selv, poengterer forfatteren i evangeliet. Klart han måtte - det var jo han som skulle bruke det! Og nå hadde jo både Judas og Peter sviktet ham; Judas anga ham mot et ukjent pengebeløp, mens Peter rett og slett nektet for at han kjente ham. Forståelig for så vidt. Går man rundt og forteller at man er kompis med en fyr som har lurt folk til å tro at han kan gå på vannet og gjøre om H2o til vin, ville nok jeg også holdt kjeft og holdt en lav profil - spesielt når fyren plutselig blir dømt til korsfesting for svindel og bedrag.  


Jeezez var med andre ord ganske ensom denne dagen, og i stor grad overlatt til seg selv. Derfor ble dette en lang og slitsom dag for ham. Etter fotvaskingen kvelden før, hadde nattverdsfesten tatt litt av, og med en tornekrans konstruert for tortur rundt et hode som så og si kom rett fra nach, var dette med å bære kors opp til Golgata noe han mer enn gjerne kunne klart seg uten. I tillegg hadde Maria vasket føttene hans tidligere på dagen, noe som førte til at føttene hans nå var lett mottagelige for gnagsår og denslags.  Stakkars mann. Men sånn går det når man lurer folk; før eller senere må man ta straffen! Han hadde nok gjort lurt i å ta fagbrevet som snekker i stedet, han var jo så flink med hendene før han begynte med alt dette andre tullet. Slik er det jo ofte; urealistiske drømmer og visjoner får folk til å miste fotfestet. Når vi ser hvordan Jeezez endte sine dager, skjønner man at det kan det være lurt å tenke seg om en gang eller to før man blindt følger sine drømmer. Man kan fort havne langt ut på viddene, og det er ikke alltid man klarer å snu før det er for sent. Og da blir man korsfestet eller kastet i fangehullet. Litt kan vi faktisk lære av bibelen!

Dette er altså dagen vi skal være litt triste, og tenke over at hadde det ikke vært for denne korsfestelsen på Golgata, ville ingen av våre synder blitt tilgitt. Det hadde blitt heftig shit! Jeg kan ikke se for meg et liv uten at mine synder skulle blitt tilgitt, og vet ikke helt hvordan verden hadde sett ut hvis ikke denne noble handlingen hadde funnet sted. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan det fungerer i praksis, eller om alle får ta del i denne unike avtalen. Ser man seg rundt i verden, er det i hvert fall ingen tvil om at den blir utnyttet til fulle, både ved at folk dreper, voldtar og sloss - i trygg forvissing om at den evige syndsforlatelsen som oppsto på Golgata gjør opp for dem. Det er jo en kjekk avtale - må jeg innrømme!

Uansett; Jeezez hadde sine problemer denne fredagen, men det var ingenting i mot hva jeg har å slite med på denne ekstra lange fredagen: vridde sokker! Eller rettere sagt, vridd sokk. Den høyre sokken min vrir seg mens jeg går, og det irriterer vettet av meg! Jeg retter den opp, og etter noen få skritt, har den vridd seg på nytt, slik at det blir liggende en stor klump med sokkestoff midt under foten. Åse på jobben kom først med en teori om at jeg har for slakk strikk, noe jeg avviste umiddelbart. Hennes neste teori da, var at jeg har for store sko. Men siden dette problemet ikke har forekommet på min venstre fot, avskriver jeg den teorien også. Jeg kan da ikke ha en sko som er for stor?!

Sokkevrede. 

Nei, min teori heller mer i den retning at jeg blir straffet fordi jeg var så løsmunnet i forhold til nattverd og fotvask i går. Og selv om jeg ganske sikkert - bevisst eller ubevisst, la litt ekstra jobb i vask av føtter da jeg dusjet i går, var det nok for lite til å unngå sokkeproblemet. Straffene fra oven kan være av så mange arter, og i og med at temaet i går handlet om vasking av føtter, er det nærliggende å tro at vår fader ville benytte denne sjansen til å snurre litt på den ene sokken min. En mild straff for så vidt, men fucking annoying!

Teorien min styrkes også etter en prat jeg hadde med min kjære kollega Arild i ettermiddag. Han har nemlig hatt akkurat det samme problemet i dag, bare på venstre ben. Han har ikke vært løsmunnet i forhold til nattverd eller fotvask, men han har tidligere vært ganske så frittalende i forhold til bibelen ovenfor kristne kompiser hjemme. Og siden han har adresse Kristiansand, selveste bibelbeltets sentrum, er det ikke så rart at han også fikk smake litt på Guds sokkevridning denne dagen. Kreativt og snedig, men så sykt irriterende, ikke sant, Arild?!

Vel - min høyre sokk skal korsfestes i kveld, før den går lukt i søppelkverna for møysommelig destruering! R.I.P. - You sokked anyway! 

Og jeg har - ved å gløtte litt på lugarens rullegardin, registrert at det er forferdelig fint vær ute i dag, så det er ikke annet å gjøre enn å gjemme seg i en mørk krok og late som livet suger. For det gjør det jo egentlig, siden det er langfredag. Det er ikke før søndag at sorgen skal slukkes.
Dere andre får bare nyte været, drikke pils i sola og herje i vei. Og husk - uansett hva dere måtte finne på av galskap utover kvelden; dere er allerede tilgitt, så kjør på!


 Ha en nyyydelig ettermiddag, og ta gjerne en pils for meg også!

1 kommentar: