tirsdag 19. april 2011

Sko og sminke og sånt...

Jeg har fått min første "følger" og er kjempestolt! Jeg har jo bare blogget i to dager - selv om skriveriene tilsier noe annet. Har som sagt ryddet litt i gammelt stoff, slik at jeg får samlet alt på et sted. Derfor har det kommet mer enn "normalt" i bloggen, samt endel som sikkert mange har lest før. Men, som man sier i Donald: "Gamle klassikere til glede for nye lesere". Kvalitetslitteratur går aldri ut på dato! ;)


Dame og jentebloggere viser jo gjerne frem klær, sko, sminke og vesker. Det tenkte jeg jeg også skal gjøre, selv om det er en seanse som er unnagjort i løpet av et lite skriv, siden garderoben min strengt tatt får plass i bagen jeg har med på jobb. Denne bagen er også det nærmeste jeg kommer veske, og den er heller ikke nevneverdig pen å se på. Sminke er jeg også ganske dårlig på, og kan kun referere til et bilde en eller annen paparazzi tok en gang jeg hadde blitt brukt som "sminkedokke" på en fest. Utrolig dårlig gjort å misbruke folk på den måten når de er så til de grader animerte!




Litt mye gult? Og kanskje litt mye promille....

Det var alt om sminke, nå skal vi snakke om sko! Jeg kjøpte et par for en tid tilbake, men fant ut at jeg har driti meg litt ut der. Skoa er nemlig av merket DC - et merke som visstnok er forbeholdt skaterne. Min yngste sønn uttrykte seg ganske så tydelig da jeg hentet ham på skolen: "Hæ - har DU kjøpt DC sko?" At det var DC tenkte jeg rett og slett ikke over, og at det faktisk er et merke som er adoptert av skaterne hadde jeg ingen anelse om. Shit! Jeg skulle jo bare ha et par hvite sko. Hvor vanskelig kan det være liksom?


DC-sko til besvær.
Nå må jeg altså kjøpe saggebukse og skateboard, eller rett og slett finne meg nye sko - uten DC- initialer på siden.Eller jeg må enkelt og greit venne meg til undrende blikk og rynkete neser fra gutta med kviser og saggebukser hver gang jeg tar kveldsturen min på brygga. De kikker mistroisk på mannen i førtiåra, og undres hvordan i helvete han kan tillate seg å gå med DC-sko. Sikkert midtlivskrise!

Midtlivsliv kan være heftig shit! Dette var alt jeg hadde om sko og sminke. Tror jeg skal holde meg til noe jeg kan neste gang: Baking og strikking.

6 kommentarer:

  1. Aww men sminka matcher jo bloggen din i farve :D

    SvarSlett
  2. Hehe. Verken mer eller mindre ;)

    SvarSlett
  3. Neste gang kan du jo skrive litt om krig og fred og sånt, så får du liksom vært innom den rekka der!

    SvarSlett
  4. Men så flott at fargen matcher bloggen da! Ikke for det, jeg kommer neppe til å legge så mye vekt på hvordan sminken sitter heretter, men alltid hyggelig med tilbakemeldinger!

    Men krig og fred og sånt må vi jo ha med, for ikke å snakke om interiør og design! Jeg kan jo simpelthen ikke få nok av det!

    SvarSlett
  5. Åh...Ronald, kan du ikke hjelpe meg litt ut her. Hvordan feller man raglan i vrangbord, så det ser pent ut?

    SvarSlett
  6. Det er ikke så vanskelig skjønner du:

    1. Først må du legge opp og strikke rundt til bolen. Husk å sette en merketråd i begynnelsen av omgangen som er i sveisen på genseren.

    Strikk opp så langt som til der ermene skal spikres fast, og legg arbeidet til side. Drikk så to glass rødvin før du går til punkt to.

    2. Nå begynner arbeidet med å legge opp og strikke ermene, først vrangbord, deretter glattstrikk rundt, samtidig som det økes 2 masker midt under ermet med jevne mellomrom. Husk vater og tommestokk.

    Sett en merketråd i begynnelsen av omgangen og øk 1 maske etter første maske og 1 maske før siste maske på omgangen.

    Drikk så et glass vin og spis en ostebit.

    3. Før du kan skru sammen bolen og ermene på pinnen, må du felle noen masker midt under hvert erme, samt like mange masker i hver side på bolen.

    I stedet for å skru kan du også sette disse maskene over på en sikkerhetsnål eller tråd og maske eller strikke dem sammen til slutt. Pass på så du ikke stikker deg!

    Drikk et glass melk før du fortsetter, men vær nøye med datostempling!

    4. Ermene skal nå strikkes inn på bolen mellom de fellte maskene. Første omgang strikkes rundt over alle masker før raglanfellingen begynner. For å få en fin sveisesøm er det viktig å markere alle de 4 overgangene: bole/ erme, erme/bole, bole/erme og erme/bole med en piggtråd, slik at man hele tiden sager riktig. Det skal felles en maske på hver side av merketråden, ialt 8 m annenhver omg. helt til halsåpningen er passe lang.

    Før piggråden, felles en maske ved å strikke to m vridd rett sammen til en, etter merketråden felles en maske ved å strikke to m rett sammen til en.

    Strikk deretter halskanten i vrangbord til ønsket lengde.

    Sag av og lim sammen hullene under ermene før du finner frem slipemaskin og huggjern for å finjustere kantene.

    Dette er ingen sak!

    Lykke til!

    SvarSlett