søndag 24. april 2011

Søndagsskolen i dag: Omskjæring

Påskemorgen slukker sorgen!



Hvem har sagt at jeg har sørget, og hvorfor skulle mine eventuelle sorger blitt borte fordi vi skriver 1. påskedag? Ok, det er jo en nydelig dag, så jeg ser ingen grunn til å henge med hodet. Men la det være sagt; jeg gir ikke forsvsinningsnummeret til Jeezez æren for denne herlige vårdagen!

Og siden det er så utrolig deilig vær, og siden denne båten er så full av folk at det nesten tyter ut alle døråpninger, vil jeg ikke bruke masse tid på å sitte her og jabbe. Sender heller dagens første bidrag til etiketten "Søndagsskolen" Mer om søndagsskolen senere, i mellomtiden kan dere la dette synke litt inn i sjela:

("Gammel klassiker, til glede for nye lesere")



"Så sa Gud til Abraham: «Du skal holde min pakt, både du og dine etterkommere fra slekt til slekt. Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres. Dere skal la forhuden skjæres av, og det skal være tegnet på pakten mellom meg og dere"



 Gud inngikk en særdeles spesiell avtale med Abraham her, en avtale som sannsynligvis var et resultat av ting han ikke var helt fornøyd med etter skaperprosessen, små detaljer han hadde lyst til å justere litt på.  Han hadde jo skapt Adam i sitt eget bilde, men han innså selv at han hadde slurvet litt da han skapte mannens kjønn, og utstyrt mannfolkene med unødvendig mye hud rundt penishodet. Dette hadde irritert Gud i et par tusen år nå, så han bestemte seg for å gjøre en avtale med Abraham. Abraham hadde nemlig veldig lyst på barn med sin kone Sara, men siden hun nærmet seg hundre år, og han ennå ikke hadde lykkes i å pule henne på tjukka, regnet de med at det toget hadde gått. Derfor tenkte Gud: ”Hm, Abraham ja! Jeg fikser litt på eggstokkene til kjerringa hans jeg, mot at han hjelper meg å innføre en regel om at alle gutter skjærer vekk den jævla hudfliken. Da vil jo både Abraham og jeg bli fornøyde. En vinn-vinn situasjon, rett og slett” 

Abraham var kjempefornøyd med tilbudet Gud la frem for ham, og gikk umiddelbart og slipte kniven sin for å sette i gang forhudkuttingen. Han jobbet hardt i flere måneder med å få kuttet vekk overflødig hud på alle peniser han kom over, både på gutter som var født i huset hans, de som var født i nabohuset, i nabobyen og i nabobyers nabobyer - i tillegg til alle slavene hans.  Til slutt, etter mange utsettelser, skar han også forhuden av sin egen snabb, før han kuttet litt i den dunkledde, lille pubertetspikken til Ismael, sønnen han hadde fått etter et sidesprang med Saras tjenestepike for tretten år siden.  Og Gud holdt løftet sitt og sørget for at Sara ble gravid, og fikk en sønn som hette Isak allerede før han ble født - for det hadde Gud bestemt. 

Dette er et godt eksempel på Guds ubegrensede kjærlighet, og hva vi som hans tjenere kan bli belønnet med! Gud holdt løftet sitt, og ordnet det slik at steingamle Sara ble gravid, så lenge Abraham kuttet bort forhuden til alle verdens gutter som hadde passert åtte dager. Det som også er verdt å merke seg her, er at Abrahams slaver også fikk lov til å ta del i dette, slik at selv de guttene som var kjøpt for penger, og egentlig ikke var verdt en dritt som mennesker, ble en del av denne pakten. Snakk om ubegrenset kjærlighet!
Ordningen skled litt ut etter hvert, siden Abraham ble småbarnsfar igjen, og fikk andre ting og tenke på enn peniser og forhud. Dette har ført til at det nå er altfor mange unge menn som har sneket seg unna den livsviktige pakten som ble inngått mellom Gud og Abraham den gang. 

Jeg vil derfor avslutte dagens søndagsskole med å henstille alle gutter til å kutte vekk det de måtte ha av overflødig hud på kuken, for det står jo faktisk i klartekst i vers 14 i 1. Mosebok 17: Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt.

Så gutter, har dere et snev av tiltro til den hellige skrift, og ønsker en lykkelig fremtid, finn frem kniven, og kutt i vei - i Guds navn! Og husk: ingen bedøvelse. Det kan høres brutalt ut, men det til hvis det skal gå deg godt i livet, for ikke å snakke om i det livet som kommer etterpå! Jeg vil også minne om at avtalen gjelder også for dere negerslaver og andre undertrykte i samfunnet. Dette kan være deres eneste sjanse til å få et verdig liv blant oss vanlige mennesker, så denne avtalen bør dere så absolutt benytte dere av!
Kutt hud - for en plass hos Gud!

Takk for oppmerksomheten, og velkommen igjen neste søndag. Da skal vi lære om seksuelle avvik og sauepuling.

En velsignet, solfylt påskedag ønskes - med eller uten forhud!

3 kommentarer: