lørdag 23. april 2011

Kameler er ålreite dyr

Våknet til ei helvetes nysekule i dag! Ble sittende så lenge på sengekanten å spre bakterier at lugaren min egentlig burde vært avstengt og desinfisert før videre bruk. I en sky av snørr og tårepartikler klarte jeg på et vis å få på meg klærne mens jeg undret meg over om denne dagen egentlig bare burde avlyses. Etter cirka 200 nys fant jeg omsider messa, og tok en titt i dagens VG mens jeg drakk kaffe. Og der slo svaret mot meg som lyn fra klar himmel: ”Rekordstore mengder med bjørkepollen på østlandet i dag”! Jess, tenkte jeg - der har vi svaret, men så kom jeg på at jeg jobber på båt, og dette med pollen har liksom aldri vært noe problem ombord. Hva pokker?!
Aaaaahhhh.....

Min reddende engel, Linnea, tryllet i hvert fall frem et brett Zyrtec til meg, og vips var både snørr, tårer og nysing en saga blott. Linnea har reddet meg før hun, som for eksempel da hun ga meg livsviktig  ”medisin” i form av Jägermeister da jeg satt og skalv etter en hard natt i dokk. Omsorgsfullt! Og omsorgen var like stor i dag. Etter at Zyrtec’en var inntatt, dro Linnea meg opp på dekk 10 og ut for å nyte en kaffe i solen. Herlig! Der ble vi sittende og småbable mens sola stekte og båten duret i vei utover Larviksfjorden. SÅ: Der kom reperatør LARS, med et filter under armen!
”Jaså, Lars, har du vært og byttet filter i lufteanlegget?” spurte jeg.
”Nei, der har itj vært nån filter der nei” svarte Lars!
tsjooooo!!!

Er faen ikke rart jeg nyser! Heldigvis er det jo slik at jo lenger vi kommer utover Skagerak, jo vanskeligere er det for pollenet å henge med. Så når Linnea og jeg fant det for godt å komme oss inn igjen, var igrunn hele pollenproblemet ute av verden. Men jeg har ei høne å plukke med Lars!
Jeg har jaggu fått pollenallergi, som om ikke dyreallergi var nok! Jeg er allergisk mot bikkjer, katter, hester, kuer, sauer, rotter, fugler, hamster og ekorn. Sikkert mange andre dyr også, men det er ikke så stort problem, siden jeg ikke noen planer om å skaffe meg dyr uansett. Det eneste måtte være kamel. Jeg er nemlig ikke allergisk mot kamel! 

Jeg var i Egypt for to år siden, med min daværende kjæreste. Vi måtte jo - som seg hør og bør på en slik tur ta en ridetur på en kamel. Det ble en fortaustur, men det holder jo det - i hvert fall er det mer enn nok for å kunne si du har ridd på kamel. Uansett; i påvente av allergiske reaksjoner, ble jeg sittende i en restaurant, med en vannpipe, en pils og med papiret klart til å snyte nesa. Men både snørr og tårer uteble! Altså - jeg tåler kamel! Jeg kan ha kamel, og kameler er ålreite dyr! Og veldig praktisk også - for meg som jobber på sjøen. For man må vel kunne anta at man kan fylle disse to puklene med alt kamelen trenger av næringsstoffer for to uker, slik at det holder til jeg kommer hjem fra sjøen? 

Endelig et dyr som passer for en sjømann med dyreallergi! Stikker på Finn.no med en gang for å begynne letingen. Må vel være noen som har en billig kamel å selge?

Uansett pollen, Lars eller manglende filter: Kameler er ålreite dyr! Sau også, men de gjør seg best på matfatet!

Atsjo!

2 kommentarer: