torsdag 21. april 2011

Skjærtorsdag; svenskehandel, fotvask og ræv-flekking.




Da er bibelens første dag i påskeevangeliet - skjærtorsdag, snart ved veis ende. De fleste har vel, som seg hør og bør på denne dagen, feiret som gale, vært på harrytur, flekka ræva og blitt langt fullere enn hva svenskene er i stand til å bli. Jeg for min del, må holde meg stille og rolig på min lugar, og her sitter jeg nå og reflekterer litt over hva skjærtorsdag egentlig er for noe rart.


 En av de tingene som har fascinert meg mest når det gjelder denne dagen, er dette med fotvask. Jeezez tok altså av seg kappen og gav seg til å vaske føttene til de tolv kompisene sine - helt sånn plutselig, mens de egentlig satt og spiste! Da han kom til Peter, ble Peter litt satt ut, og utbrøt: "Næmen, du skal da ikke vaske føttene mine mann!" 
Men Jeezez svarte: "Du forstår det ikke nå, men du vil forstå det siden"
"Ikke pokker om du skal vaske mine føtter!" fortsatte Peter. 
Jeezez fortsatte: "Hvis ikke jeg får vaske deg, har du ingen del i meg lenger"
Da fikk pipa en annen låt: "Ok, vask hele meg da!"
"Nei, det er ikke nødvendig. Jeg regner med dere er rene alle sammen i dag, og da er det altså bare føttene som trenger å vaskes. Men nå er det også slik at det er ikke alle av dere som er rene"

Gutta kikket på hverandre, og lurte på hva han mente med dette. 

Jeezez tok på seg kappen igjen, som nå var våt, luktet surt og var full av neglerester og dritt fra disippeltærne.
"Forstår dere hva jeg har gjort for dere? Enda jeg er mesteren deres, har jeg vasket føttene deres! Tenk litt på det dere, og så kan dere gjøre det samme med hverandre heretter"

Han slang seg ned på plassen sin igjen: "Har vi mer å drikke på?" Han fylte opp glasset sitt, og tok et stykke brød. "Nå skal dere høre her. En av dere kommer til å forråde meg" Så skjedde det noe rart: Han dyppet brødet sitt i vinen, og ga det til Judas. Og idet Judas tok imot brødet fòr Satan i ham! Judas ble forferdet, men Jeezez sa rolig: "Gjør det du må gjøre" 

Judas ble sur og gikk ut i nattemørket, mens de andre gutta ble sittende og måpe. "Hva skjedde nå, egentlig?" spurte de andre. 
Jeezez svarte rolig: "Nå ble Menneskesønnen herliggjort, og Gud ble herliggjort gjennom ham. Og er Gud blitt herliggjort gjennom ham, skal Gud også herliggjøre ham, og gjøre det snart"

"Øh, javel??" mumlet Peter og tok seg en god slurk med vin."Men hvor skal du nå? Skal du ut og preke eller? Jeg blir med uansett hvor du drar! Jeg vil gi livet mitt for deg!"
Jeezez kikket olmt på ham: "Right! Gitt livet du liksom! Før hanen galer, har du fornektet meg tre ganger! Sann mine ord!" 
Peter tok seg en ny slurk med vin og sukket. "Jeg, fornekte deg, liksom?! Det skulle tatt seg ut.. "


Fortsettelsen hører vel langfredagen til, så det får vi altså ta i morra. Men hva var greia egentlig, med denne fotvaskingen? Det finnes folk den dag i dag som praktiserer denne merkelige skikken. En skikk oppfunnet av en halvfull fyr for 2000 år siden! Hvorfor akkurat føttene? Hva med håndvask, eller skrubbe ryggen til hverandre? Og hvorfor vasking i det hele tatt? Hadde vært mye koseligere med en klem eller en forsiktig skuldermassasje. Eller slik som denne gjengen så ut på hodet, ville det sikkert ikke vært så dumt og børstet håret heller, så kunne de flettet hverandre etter nattverden. Men neida, la oss vaske føttene dere! Jeg kommer aldri til å bli klok på disse bibelhistoriene!

Vel vel - vi får la fotvask være fotvask, og nyte påsken slik vi liker den. Drikk, vis ræva, ha sex på bilpanseret, men IKKE glem å vaske hverandres føtter! 


Skål!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar