torsdag 28. april 2011

Prinsessefeber!




Ja, så er det et knapt døgn igjen til den store, store dagen i Storbritannia! Og du verden hvor vi gleder oss! Media og folk i alle aldre har for lengst etablert seg med fluktstoler, madrasser og kjølebager rundt Buckingham Palace, og det er ingen tvil om at England er stappfullt av tullete ekstremroyalister som ofrer hva det måtte være for å få et lite glimt av det vordende brudepar. Selv befinner jeg meg for tiden i en flytende stålboks som trafikkerer i superfart frem og tilbake over Skagerrak, så jeg har dessverre ingen mulighet til å reise til London for å delta i herlighetene. Og som om ikke det var nok, har jeg jaggu glemt dressen min hjemme også, slik at jeg må overvære den direktesendte TV-overføringen i vanlig, møkkete arbeidstøy og vernesko - uten det britiske flagg! Forferdelig - ja det grenser nesten til respektløst overfor det engelske monarki!

Det går mot en ny prinsessefeberepoke - eller skal vi si prinsessehysteri? Engelske tabloidaviser og TV-kanaler har selvfølgelig hatt mye å prate om i lang tid allerede, og vi har for så vidt fått merke det her til lands også. Men det store spørsmålet er; hvordan vil dette bli etter bryllupet? For det er vel etter at klokkene har ringt i morgen at gravingen rundt Kate virkelig vil ta av. William er overhodet ikke interessant, han har vi lest om i snart 30 år, og så lenge han ikke gjør noe galt, er det jo ingenting å snakke om. Men jeg kan allerede se for meg overskriftene: ”Vill festing da det var slutt med henne og William”. ”Har testet kokain”, ”Kunne tenke seg å få barn”, ”Har hatt en kort romanse med ei jente”, ”Ville egentlig bli misjonær” og bla bla bla.. Can’t wait!

Og vi har jo allerede fått med oss for en business William og Kate er for engelske forretningsfolk; nå kan man til og med få kjøpt William og Kate Pez-figurer. Porselen, duker, dekketøy og alskens rariteter kan nå kjøpes med William og Kate logo på. Og jeg gleder meg, for når jeg kommer hjem skal jeg pynte kåken med prinsessetapet, prinsesseduker, prinsesselys, prinsessebilder og prinsessetepper. Og siden jeg ikke har noen datter, er det min yngste åtteårige sønn som må få gjennomgå. Nå skal han få prinsesselaken, prinsessedyne, prinsessepute og prinsessestol på rommet sitt. Til frokost blir det prinsessetallerken med prinsessekake, med prinsesseglass med rosa prinsessedrikk. I dusjen står prinsesseshampo og prinsessebalsam og venter, for ikke å snakke om prinsessehåndkle og prinsessehårbørste. Og så sender jeg ham til skolen med diadem og prinsessesko, og med masse prinsesseeffekter i sekken. Jeg selv vil være godt fornøyd hvis jeg finner doruller med de to på - innrammet i hjerter og små amorøse dikt. Trenger vel ikke å utdype det...

Det er nesten så jeg synes litt synd på Kate, for hun vil få det tøft! Greit nok at hun kommer fra en familie med penger, men det å selge papirhatter, fløyter og andre bursdagseffekter gir ikke status som ei jente med kongelig slektsbakgrunn - hvilket var tilfelle med Diana. For selv om Diana jobbet som assistent i en barnehage da hun giftet seg med Charles hadde hun nok blått blod i kroppen til å kunne kalle seg prinsesse allerede før hun traff det forbanna rotehodet. 

Nå gjenstår det bare å se om William behandler Kate litt bedre enn hans far behandlet hans mor. For ikke å snakke om pressen og paparazziene. Kate vil aldri oppnå samme ikonstatusen som sin avdøde svigermor hadde, og selv om det allerede er skrevet flere mil med sladder om henne, må hun - slik jeg ser det, finne seg i å bare bli et ny medlem i et frynsete, skandalepreget monarki. Engelskmenn ser på dette som en opptur. Jeg ser på det som en ny epoke med evig mas om det engelske kongehus. Det har allerede blitt offentliggjort hvor paret skal slappe av etter bryllupet, og snart kan vi nok lese hva de spiste til frokost, når de la seg, hva de hadde på brødskiva, hva hun fikk i morgengave, og sist men ikke minst; når kjærlighetsbarnet er ventet!
Can’t wait!

Men for all del: selv om jeg har mitt syn på ”til døden skiller dere ad” (Midlivsliv ”Utenfor firkanten”), ikke la paparazzier og høy fart i tuneller bli det som skal sette en stopper for dette ekteskapet!

Ønsker dere lykke til - tross alt!

4 kommentarer:

  1. Og kanskje noen prinsesse tøffler ;-)

    SvarSlett
  2. Tror jenta har gått i god skole hos William der, tror hun takler dette bra. Tror DE takler dette bra! Men fy flate så glad jeg er for at vi nordmenn ikke er like hysteriske som engelskmennene er under slike begivenheter.

    SvarSlett
  3. hahaha...ser for meg din søns ansikt når han får presentert prinsesserommet sitt :-D
    Priceless!

    SvarSlett
  4. Hehe... Har mistanker om at han vil komme til å begrense entusiasmen gitt! :)

    SvarSlett