onsdag 1. juni 2011

Kjære dagbok. Sukk



En gærning har stjålet shampoen min, og det gjør meg veldig veldig skuffet. Sukk. Den tragiske hendelsen fant sted forrige uke, da jeg var på land for å ta eksamen i naturfag. Jeg lot den store flasken med XL - shampo stå på badet, men da jeg kom tilbake var den borte. Sukk. Ingen har sett hvem som tok den, og siden jeg nesten ikke har hår, er det litt pinlig å spørre folk. Det fører gjerne bare til latter og spørrende, rare blikk. Hva skal jeg med shampo liksom? Jeg har derfor bestemt meg for å avslutte letingen og grublingen over hva som har skjedd. Jeg vil nå heller investere i en ny flaske i all hemmelighet. Sukk. Alt var så mye lettere da jeg brukte barberskum istedet for shampo. Sukk sukk



Jeg så ei gammel dame med saggebukse i kafèen i går. Freaky! Jeg ble stående med fingeren fastlåst på kaffeknappen og måpe over at et menneske som åpenbart var av en meget gammel årgang, kunne tillate seg å gå kledd på denne måten. Kroppen var kort og rar. Sukk. Jeg ble nysgjerrig, og selv om jeg så henne bakfra fant jeg flere ting verdt å merke seg. Genseren, som var av en slags friluftsjaktogfiske-genser, var for kort i livet. Og siden hun også sagget, ble et stort område sånn cirka midt på kroppen stående uten verken bukse eller genser. Dette området var dekket av et annet stoff, og jeg frykter det stammet fra det som sannsynligvis er den styggeste dametrusa som noen gang har hengt på en dameskrott ombord her. Sukk.

Jeg kom omsider til meg selv, og bestemte meg for å finne ut hva slags monster dette var. Kunne det være at hun ikke var så gammel? Kunne det være en ung mann som hadde farget håret grått? Kanskje hun så koselig ut, eller så snill at jeg umiddelbart ville trekke tilbake alle mine lumske og dystre tanker rundt dette vesenet, den svette trusa og saggebuksa. Jeg knakk løs fingeren min fra kaffeknappen, grep pappkruset og tok en diskrèt ekstrarunde for å få tatt henne nærmere i øyensyn. Hun var opptatt med å grave småmynter ut av ei utslitt lommebok, og la på ingen måte merke til at jeg studerte henne på en halvmeters avstand .

Så ble det mørkt for meg. Det lille jeg hadde av håp om en positiv overraskelse, forsvant idet jeg var i posisjon til å studere henne forfra. Dama med saggebukse hadde nemlig saggetryne også. Store hudfolder i hele ansiktet, som dekket det meste av øynene, og som fortsatte nedover hake og hals. Som en gammel pelikan - det så rett og slett helt for jævlig ut! Sukk. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg forteller andre, kjære dagbok. Det er bare litt viktig for meg å få det ut. Sukk. Og det handler like mye om sympatien for dama. Det var jo synd at hun hadde så mye overflødig hud stakkar. Men saggebukse?! Stakkars, stakkars, stygge dame! Sukk sukk

Og så Carl Gustav da! Han må nå sannsynligvis gå på kurs for å bli flinkere til å lyve. Forferdelig. Sukk. En konge skal aldri lyve, men hvis han først gjør det, må han gjøre det på en slik måte at alle tror hundre prosent på skrønene hans. Her har kungen åpenbart mye å lære, så nå rister det i det svenske monarkiets grunnvoller. Vil han bli god på å lyve, eller må han tre av, for å la datteren overta? Det er jammen ikke lett å være kongelig nå for tida. Sukk.

Og jeg kan forstå dem - for all del. På begynnelsen av det 19. århundre ble det ved direkte valg avgjort at både Norge og Sverige skulle være selvstendige stater, med demokratiske styrer, og med konge som øverste leder. Det var stas med konge - ihvertfall for oss i Norge, som for første gang på flere hundre år kunne heise vårt eget flagg uten noen forbehold, konsulater eller tvetydige klausuler. Men nå - hva gjør en konge? I Norge klipper han snorer, sover i kirken og seiler med den fine båten sin. Sukk. Carl kjører en litt annen - og etter min mening, mye freshere stil, med "kvinner, vin og sang". Jeg vet ihvertfall hvilken stil jeg ville valgt. Hva faen skal en stakkars kung finne på da? "Vil du synge, syng!" (pappa'n til Colargol 1975 - eller no sånt.. ) Sukk sukk.

Lev og kos deg du Carl, dette kan du! Men lær deg definisjonene - og forskjellene på horehus, strippeklubb, sexklubb, swingersklubb og "restaurant med litt lettkledde damer". Og så MÅ du bli flinkere til å lyve, ellers blir det bare tull. Sukk sukk

Fra min utsiktspost under provianteringen ombord i dag, så jeg en måke som lå og ruget på toppen av en påle. Ved siden av svømte en and, også alene. Sukk. Det blir stadig mer populært å være singel som fugl, og man ser  nå en markant økning i antall måker som ruger i ensomhet og velger et liv som alenemor - eller far. Sukk.

Jeg har nå drukket opp kaffen min. Sukk. Den var egentlig ikke sterk nok. Sukk sukk. Nå er båten så full at jeg ikke tør å forlate lugaren. Sukk sukk sukk. 

Men jeg må. Sukk sukk sukk sukk


Stappfull Superspeed 2





1 kommentar: