tirsdag 24. mai 2011

Eksamensforberedelser

Jeg har jo drevet og "tatt fag", det vil si type fag man skulle tatt i tidlig ungdom - noe jeg også selvfølgelig hadde gjort, hadde det ikke vært for dommedag og sånt. Men i natt gikk jeg altså på land fra danskebåten for å la meg grille i naturfag. Dette skulle foregå på Greveskogen videregående skole i Tønsberg. Jeg hadde jo forberedt meg kjempegodt. Ikke nok med at jeg har lest flere timer hver dag i seks måneder, men jeg har også utnyttet fridagen maks, slik at jeg kunne møte sensor og eksaminator med en sikkerhet og ro jeg vanligvis har kun når jeg har knasket i meg en pakke valium.


Dagen startet selvfølgelig med at jeg sto grytidlig opp..



... og som vanlig brukte jeg god tid på å få i meg en næringsrik frokost.




Så var det morgenstellet. Sliter med å få rettet ut håret om morgenen. Har ikke fått kjøpt meg egen hårbørste, så jeg måtte låne Julian sin. Håper ikke han ser dette!




Så var det bare å ta tak i arbeidet



Jeg bruker gjerne pc'n til research og forberedelser




....adenin, tymin, guanin og sånt er jo heftig shit...





... for ikke å snakke om enzymer..



 


Det blir såpass slitsomt at jeg innimellom må ta meg en liten hvil.






Desverre fører det gjerne til at jeg sovner, og får mareritt og sånt... 



"Hallo Ronald, kan je me vertellen wat over DNA-moleculen?"


Jeg bråvåknet og ble sittende og hylgrine på sofaen. Den kjempestygge trailersjåføren hadde visst ingen planer om å la meg være i fred, til tross for at han hadde endt sitt liv i biter i søppelsjakta ombord på Superspeed 2. Jeg var hjemsøkt, og stygt redd for at det faktisk var Den flygende hollender som nå ville komme til å spolere en eksamen for meg.




Jeg rettet meg opp, og bestemte meg for å høre på noen lydopptak - både for å slippe å tenke på hollenderjævelen, men også for å lære naturfag. Jeg lærte mye av Andrew W.K. Han snakket om et tema han kalte "It's time to party" Akkurat det jeg trengte!






Jeg kom også på at man gjerne har praktiske prøver i naturfag. Og jeg tar jo ting på alvor, så her var det bare å kjøre på, og øve som mye som mulig!






Etter  at jeg følte meg utlært, var det på tide å "riste løs" litt. Jeg lagde meg en kaffe og gikk ut i vinterhagen. Jeg drar aldri noe sted uten å ha med meg fagboka!



   

Motivasjonen var på topp, men jeg følte at det var på tide å legge bort bøker.. 





....og heller se naturprogrammer på TV. Jeg så et program om en mann som døde på et kors. Dette var interessant, tenkte jeg. Her kan jeg lære litt om hvor det blir av karbon og sånt når noen dør. Det eneste som var litt kjipt, var at fyren begynte å leve igjen neste dag. I tillegg hadde noen kidnappet ham fra grava han lå i. Jeg lærte ihvertfall at noen organismer lever lengre enn andre, ja noen lever faktisk et par tusen år!






Jeg smurte matpakke og samlet sammen notatene mine før jeg satte kursen mot Tønsberg. Jeg ble liggende bak en campingbil som kjørte veldig sakte. 







Gps'en sa "sving til venstre, ta en U-sving" hele jævla tida...







... og det var køer både her og der....



 


...men jeg var like rolig....





Da jeg kom til skolen, følte jeg det var på tide å kikke litt i en bok jeg har kjøpt. Naturfag 5 heter den.






Så ble jeg låst inne i et klasserom. Skulle lese i tre kvarter om stråling og radioaktivitet. Kjempemoro!




Eksamenen var skikkelig kul. Sensoren hadde langt hår, rødvinstenner, og luktet røyk  - og forresten sendte han sms mens jeg snakket. Eksaminatoren lo av meg da jeg ikke kunne forklare hvorfor aminosyreenheter blir koblet sammen i løpet av proteinsyntesen. Hvorfor blir de det liksom? Greit nok at de blir det, men hvorfor? Seriøøøøst assa! Jævla geeker! Hvorfor kunne han ikke spørre meg om adenin, tymin og guadin og sånt?! Da hadde jeg fått 6 - garantert!


Uansett; på vei hjem sang jeg og koste meg....


   

...og følte selv at et bedre måltid var vel fortjent nå! Jeg fikk karakter 3. Hadde ikke den jævla hollenderen dukket opp, hadde jeg fått minst 5 - garantert!







3 kommentarer:

  1. Dette er en studieteknikk som absolutt burde fenge dagens ungdom! Og med dine skrive egensakper, burde det ikke være noe problem å raske sammen litt arkiv stoff, ala dette, og gi ut en "studieteknikk for dummies"! Ikke noen dårlig start på forfatter karrieren! Pyttsann, om ikke undommen får topp karakter, hvem trenger vel å vite noe om proteinsyntesen og den slags!! Digg i vei!! S. Atan

    SvarSlett
  2. Seriøøøøst! Sånne proteingreier suger assa! Det viktigste er at man får ståkarakter, sant? Seriøøøøst assa!

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett