mandag 30. mai 2011

Dagens rett: Miljøburger

Jaaaaa! Jeg forlot i dag Sandefjord videregående skole med karakteren 5 i muntlig samfunnsfag. Litt artig, siden dette var samme skole jeg gikk på for... år siden - i en periode i livet da satsingen lå på "står jeg er jeg fornøyd". Og nå - når jeg har - sånn grovt regnet, cirka halvparten så mange hjerneceller igjen, får jeg altså femmere. (dette er min andre - fikk 5 i historie også, siden jeg er så glad i krig og tyskere og sånt)

Jeg må jo innømme at jeg blir litt tankefull av dette. Hva hvis jeg hadde brukt alle de hjernecellene jeg faktisk kunne brukt den gangen? Altså - ikke de jeg har tilgjengelig, men de jeg i følge forskningen er i stand til å utnytte. Hadde jeg gjort det, hadde nok min karriere sett annerledes ut i dag. Kanskje hadde jeg vært en forvirret professor på jakt etter uoppdagede typer mark, snegler eller spurver. Kanskje jeg hadde forsket på kloning av kameler og måker, vært spesialist i seksuelt overførbare uvaner, eller jaktet på Elvis, Jesus og John Lennon - hvem vet. I verste fall kunne jeg sikkert fått jobb som en svensk konge, og dratt på strippeklubber, horehus og fasanfarmer. Eller.. skal vi se - var det franske fasaner og lettkledde damer. Husker faktisk ikke helt... Er jo så lenge siden...

Egentlig har jeg det helt greit slik som jeg har det nå, og selv om jeg ikke har brukt så mange hjerneceller på å tilegne med kunnskap som for de fleste er totalt uinteressant, føler jeg meg fornøyd med at jeg kan åpne dører og se nye muligheter. (har en tendens til å sette meg fast i svingdører, leter nå etter nødstoppen)

Dagens nye mulighet er en oppskrift komponert i ånd av miljø, kildesortering og gjenbruk: Miljøburger! Siden jeg valgte å bruke kun en liten del av hjernecellene da jeg var ung, har jeg havnet i kildesorterings og rengjøringsanlegget på danskebåten Superspeed 2. Og siden jeg nå har bestemt meg for å begynne å bruke litt flere hjerneceller igjen, og bli student på heltid, er dette med miljø og besparelser viktigere enn noensinne - hovedsaklig av økonomiske årsaker.

Jeg har tidligere presentert oppskirften Innbakt spurv med sursøt saus, og jeg må si jeg er overveldet over responsen. Det gir meg en deilig følelse å vite at min oppskrift har ført til at mennesker både i Norge, USA, Thailand og Sverige nå har Spurv som en fast ingrediens på ukesmenyen. Slikt varmer!

Idèen med miljøburger har jeg båret på lenge, like lenge som jeg har hatt jobben på Superspeed. Vi er jo veldig opptatt av at gjestene skal få fersk mat ombord, så desverre er det dager da det blir kastet mye mer mat enn det mitt hjerte tåler. Jeg har lenge gått med tanker om å kunne bruke "avfallet", for å kunne servere det til passasjerer som reiser på "miljøbillett". Jeg har ennå ikke lagt idèen frem for ledelsen, men har stor tro på at dette er noe de vil reagere meget positivt på.

Ikke alle har kvern i kummen privat - ihvertfall ikke de som bor på hybel. Her anbefaler jeg å kutte opp maten i midre biter, for så å kjøre den i foodprocessor. Har du fryser kan du selvfølgelig også fryse deigen i porsjoner, slik at du har litt å "ta frem" når du får gjester eller når skapene er tomme når du kommer hjem.


Oppskrift, Miljøburger 

Ingredienser: Hva som helst

Fremgangsmåte: Knus, mos, foodprocess eller kvern hva som helst, lag kake og stek. Voila!

Det kan ikke bli enklere! Hvis du likevel er i tvil, har jeg lagt ved bilder.

Som sagt; hva som helst. Her er det deilige villtkaker med litt rester av brun saus som går i kummen...

...etterfulgt av nydelig laks med diverse grønnsaker..


.. og en halv bakk pommes frites - med krydder. Et must!


Så - noen tørre burgere - vil få nytt liv!


Bernaisesaus må man ha!



.. og litt poteter. Nyttig som bindingsmiddel - spesielt hvis 
du har mye spurverester i blandingen - de er jævlig knuskete og tørre ved gjenbruk.


Så - når alt er tilsatt, er det bare å starte kverna eller foodprosessoren


Samle opp deigen i en bolle, pose eller søppelbøtte....


...eventuelt smak til med salt og pepper. Ps: vær forsiktig med dette, og smak på deigen før du salter. Husk at det meste av maten allerede er ferdig saltet og krydret. 


Form så karbonadene i ønsket form og størrelse... 


...og stek dem til de får en gyllenbrun farge.

Gjør så klart et burgerbrød med litt salat og dressing. Er du veldig fattig student og ikke har råd til dette, kan du fint bruke to tørre brødskiver, litt sur, klumpete melk og noen urter fra parken. PS: Husk å rengjør for eksos, kattepiss, måkedritt og lignende!


VOILA!


Så er det bare å sette tenna i herligheten... 


Fantastisk! Er litt usikker på hva det egentlig smaker, men en ting er sikkert; det smaker mye! Føles litt rart når jeg raper, og man kan merke små forandringer i avføringen. Men hva gjør man ikke for miljøet - og økonomien?!

Lykke til!


3 kommentarer:

  1. Ugh.jammen godt jeg ikke er gravid. Da hadde jeg spydd. Blir litt fascinert ved tanken på at du faktisk tasser rundt med blå hansker og kamera mens du skraper biff stroganoff.
    Grattis med 2 femmere! Hvor mange hjerneceller har du brukt opp på det?

    SvarSlett
  2. Forresten veldig så fast den burgeren ble så snart den havnet på stekeplata!? ;) ;)

    SvarSlett
  3. Veldig bra stekeplater ombord her! :)

    Når det gjelder femmerne tror jeg kapasiteten er oppbrukt hva hjerneceller angår. Samtidig har jeg jo også fått trimmet kroppens øvre skikt litt, og forhåpentligvis fått tilgang til noen nye celler som har ligget innepakket og ventet på å bli brukt.

    Altså - jeg tror jeg brukte absolutt alle hjernecellene under eksamen, men jeg tror ikke de tok skade av det.

    SvarSlett